Elokuvataiteilijat sotapropagandan tekijöinä (16mm)

Esitys torstaina 29.10.2015 klo 18. 

ELOKUVATAITEILIJAT SOTAPROPAGANDAN TEKIJÖINÄ
Useita ohjaajia / yhteiskesto noin 130min / 16mm / USA
Puhuttu englanniksi, ei tekstitystä
Tapahtuma Facebookissa

John Fordin, Frank Capran ja Humphrey Jenningsin 1940-luvun sotapropagandaelokuvia 16mm filmiltä. Elokuvat on valinnut cinefiili Petteri Kalliomäki, joka myös esittelee elokuvat ennen näytöstä.

 

1. PRELUDE TO WAR (Frank Capra 1943, 53min)
Prelude to war

Elokuva on alun perin tarkoitettu Yhdysvaltojen armeijalle koulutuskäyttöön. Se esittelee kehitystä 30-luvun Saksassa, Italiassa ja Japanissa. Tarkoituksena on osoittaa, kuinka näiden maiden kansalaiset vähitellen luopuivat ja joutuivat luopumaan vapaudestaan ja demokratiastaan diktaattorien hyväksi, joiden suunnitelmissa on muiden maiden saaminen valtansa alle. Vastakohtana diktaattorien hallitsemalle maailmalle esitetään vapaa maailma, Yhdysvallat. Sen nähdään edustavan arvoja, jotka periytyvät aina Konfutselta, Moosekselta, Muhammedilta ja Jeesukselta. Heidän sanomansa nähdään kiteytyneenä Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksessa: kaikki ihmiset syntyvät tasaarvoisina.

 

2. LONDON CAN TAKE IT (Humphrey Jennings 1940, 11min)
London_can_take_it

Elokuva kertoo Saksan käymästä ilmasodasta Englantia vastaan vuonna 1940. Amerikkalaisen reportterin Quentin Reynoldsin kommentaari sitoo elokuvan osat yhteen. Lontoolaisia kuvataan palaamassa illalla työstä kotiin ja valmistautumassa illan ja yön ilmahyökkäyksiin. Kuvataan toisaalta pommien aikaansaamaa tuhoa, toisaalta kaupungin asukkaiden päättä- väisyyttä ja rauhallisuutta. “Nämä siviilit ovat hyviä sotilaita”, Reynolds toteaa. Aamulla kaupunki jatkaa elämäänsä uusista menetyksistä huolimatta. Kommentaattori korostaa, kuinka ilmahyökkäykset ovat vahvistaneet englantilaisten tahtoa vastarintaan ja heidän yhteishenkeään.

 

3. DECEMBER 7TH (John Ford 1943, 34min)
December 7th de John Ford - 1943

Elokuva December 7th käsittelee japanilaisten yllätyshyökkäystä amerikkalaisten Pearl Harborin tukikohtaan joulukuussa 1941. Ensin kuvataan amerikkalaisten valmistautumattomuutta yllätyshyökkäykseen, sitten itse hyökkäystä, sen kohteita ja aiheutettuja tuhoja. Kaatuneille annetaan puheenvuoro, kaikki ovat erilaisista taustoista huolimatta samanlaisia amerikkalaisia. Sitten kommentoidaan japanilaisten uutisoimia käsityksiä kärsityistä tappioista ja esitetään kuinka hyökkäyksessä vahingoittuneita laivoja kunnostetaan. Lopuksi esitetään, kuinka sota on tullut Yhdysvaltoihin, Havaijilla valmistaudutaan uusien hyökkäysten varalta.

 

4. THE BATTLE OF MIDWAY (John Ford 1942, 18min)
Battle-of-Midway_2

Battle of Midway on ensimmäisiä Yhdysvalloissa toisen maailmansodan aikana laajan elokuvateatterilevityksen saaneita taistelukuvauksia. Siinä esitellään Midwayn saarta ja sillä olevia amerikkalaisia joukkoja, äläytetään myös kotirintamaa. Sitten kuvataan japanilaisten hyökkäystä tukikohtaa vastaan, amerikkalaisten puolustautumista ja vastahyökkäystä. Taistelun jälkeen etsitään eloonjääneitä ja kuvataan kateissa olleiden miesten paluuta. Lopuksi kuvataan hautajaisia merellä ja listataan japanilaisten tappioita taistelussa.

 

5. LISTEN TO BRITAIN (Humphrey Jennings 1942, 21min)
Listen-to-britain

Listen to Britain on kokooma kuvia ja ääniä sotaa käyvästä Englannista. Lyhyen johdannon jälkeen elokuvassa ei ole selostustekstiä. Kuvauksen kohteena on kotirintama. Viljapeltojen yllä lentävät Spitfiret, lapset leikkivät koulupihalla, kadulla jyrisevät tankit. Flanagan ja Allen viihdyttävät työläisiä kanttiinissa, Myra Hess soittaa ruokatuntikonsertissa. Esillä on sotataiteen näyttely, samalla kun taidemuseon seinillä riippuvat vain kehykset, taideteokset on viety turvaan. Tehtaissa valmistetaan tankkeja ja pommikoneita, Lontoon taivaalla on sulkupalloja.

 

Huom. elokuvat esitetään 16mm filmiltä: varautukaa filmiprojektorin miellyttävään, ja samalla klassisen kovaan ääneen.



Comments are closed.